Różne

Public relations – kryzysy i wzloty

• Zakładki: 21


Pozytywny wizerunek firmy w mediach jest niezwykle ważny – przekłada się bezpośrednio na sukces i zysk przedsiębiorstwa. Nawet najodważniejsi konsumenci nie skuszą się na zakup produktu, o którym mówi się tylko źle. Nikt nie skusi się na podjęcie pracy u pracodawcy, o którym chodzą plotki, że nie wypłaca pensji na czas i kara za urlop. Niektórzy specjaliści public relations powtarzają slogan – nieważne jak, ważne, że mówią. W podejściu tym jest trochę prawdy, choć prawda ta nie przełoży się na sukces sprzedażowy. Doprowadzi to do szumu, z którego nie wygenerujemy zysku. Dobrzy specjaliści public relations wiedzą, jak prowadzić działania, by przekładały się na konkretny efekt.

public relations bazuje na danych

Agencja public relations – zadania, wyzwania, misja

Zadaniem agencji public relations jest prezentowanie stanowiska firmy w określonych kwestiach z wykorzystaniem różnych kanałów komunikacji. Kanały te różnią się w zależności od grupy docelowej. Sposób formułowania komunikatów jest najistotniejszą kwestią działań pr-owych. Opracowanie strategii komunikacyjnej to podstawa wdrożenia działań public relations. To, jak nazywamy zdarzenia, opisujemy rzeczy, wpływa na sposób myślenia o nich. Dobór odpowiednich słów i konstrukcji gramatycznych jest niezwykle ważny – nie tylko w polityce, ale przede wszystkim w biznesie. Nie od dzisiaj wiemy, dzięki lingwistom, że sposób mówienia bezpośrednio przekłada się na sposób myślenia, wpływa na odczucia i emocje. Dzięki słowom kreujemy wizję marki. Tworzymy opowieść, jaką opowiemy potencjalnym Klientom.

Kampanie Public Relations

Najlepsze kampanie public relations są skupione na odbiorcach, pojawiają się w odpowiednich momentach, są proste, zabawne i przede wszystkim – uczłowieczają marki. Budują trwałe relacje marki z klientami. Odpowiadają na potrzeby. Budowanie pozytywnego wizerunku firmy to proces długotrwały, składający się z wielu etapów, podlegający stałej analizie i udoskonaleniom.

plan public relations

Public relations – marketing – storytelling

Jedną z najlepiej działających technik marketingowych jest storytelling, czyli sztuka opowiadania historii o firmie, marce i jej bohaterach. Dobrze prowadzone kampanie storytellingowe gwarantują wzbudzenie emocji u odbiorcy, a emocje są niezbędne w komunikacji. Storyteling to technika opowiadania stosowana na potrzeby reklamy – wizualizacyjny język, kreowanie bohaterów, dopasowany styl wypowiedzi wspierający procesy percepcyjne, pobudzi wszystkie zmysły. Kampanie content marketingowe budują historie – dział PR się nimi posługuje i rozpala dyskusje, budzi pragnienie dzielenia się opowieścią z innymi. Takiego rodzaju synergia działań to stworzenie atmosfery wyjątkowości. Przeniesienie relacji firma-konsument do innego otoczenia, w którym Klient czuje się ważny.

storytelling w public relations

Kryzysowe public relations

Działania public relations są niezbędne w momentach kryzysowych – kiedy pojawia się złe słowo zamiast pięknie brzmiącej opowieści. Kryzys to prawdziwe wyzwanie dla specjalistów od public relations – niezależnie od lat ich doświadczenia. Każdy kryzys jest inny. Tarapaty firm wynikają z konieczności podejmowania ryzyka. Teoretycznie kryzysy można przewidzieć – z pewnością na część z nich możemy bardzo szybko zareagować. Jednak w praktyce kryzys jest nieprzewidywalny i potencjalnie może nieść za sobą silnie negatywne konsekwencje. Niepewność generuje zagrożenie. Taka jest uroda kryzysu. Sytuacje kryzysowe charakteryzują się:

  • dużym napięciem społecznym, emocjonalnością, o jaką nie zabiegamy w kampaniach storytelingowych,
  • sprzecznością interesów uczestników,
  • spontanicznością,
  • szybkim rozwojem wypadków,
  • nagłością konfliktu,
  • dotykają spraw ważnych społecznie,
  • angażują przez to spore grono odbiorców.

Zadaniem działu PR w czasie względnego spokoju jest uważne wykrywanie sygnałów kryzysu.

Choć sytuacje trudne pojawiają się nagle, zazwyczaj – dokładnie tak jak przed chorobą – pojawiają się drobne symptomy mówiące o nadchodzącej burzy. Dlatego specjaliści public relations powinni stanąć w gotowości – przygotować się i starać zapobiec sytuacjom o nieprzewidywalnych konsekwencjach.

Powstrzymanie i ograniczenie szkód to kolejny etap zarządzania sytuacją kryzysową.

Następnie normalizujemy stan i wyciągamy wnioski z kryzysu. Bez odpowiedniego zespołu PR-owego ciężko jest w sposób przemyślany zaradzić trudnościom i prowadzić jednokanałową komunikację z mediami. Media sprawnie wyłapują odmienne stanowiska w obrębie firmy i wykorzystują je do podsycenia konfliktu.

Kryzysy zdarzają się w każdej firmie. Należy je w sposób świadomy rozwiązywać.

Lepiej zapobiegać kryzysom niż stawiać im czoła – zbuduj swój zespół specjalistów od PR, aby żadna sytuacja kryzysowa nie wytrąciła Twojej firmy z dobrej pozycji. Zadbaj o poprawne relacje z Klientami, stwórz swoją strategię komunikacyjną, która wyróżni Twoją markę spośród konkurencji.

tagi: public relations, działania public relations, public relations kryzysowy, kryzysy pr, pr kryzysowy, public relations a storytelling, storytelling, agencja public relations

comments icon0 komentarzy
0 komentarze
53 wyświetlenia
bookmark icon

Napisz komentarz…

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *