Druk sublimacyjny cieszy się coraz większym zainteresowaniem w branży poligraficznej i reklamowej. Sposób jego wykonywania sprawia, że ma dużą przewagę nad innymi technikami druku. Jak powstaje druk sublimacyjny i jakie są jego zalety?
Jak wykonuje się druk sublimacyjny?
Pierwszym etapem wykonania druku sublimacyjnego jest przygotowanie grafiki w lustrzanym odbiciu. Za pomocą specjalnego tuszu na bazie wody (a nie rozpuszczalników) nanosi się gotowy wzór na papier transferowy. Następnie papier transferowy przykłada się do przedmiotu, na którym ma powstać nadruk i za pomocą prasy termotransferowej tusz z papieru transferowego przenoszony jest na docelowy materiał.
Docisk prasy oraz wysoka temperatura muszą być dostosowane do kolorów, wzorów, parametrów tuszu oraz zadrukowywanego materiału. Dzięki temu druk sublimacyjny wyróżnia się tym, że cząsteczki tuszu wnikają w materiał, a to przekłada się na wysoką trwałość wydrukowanego wzoru.
Zalety i zastosowanie druku sublimacyjnego
Wysoka trwałość, odporność na ścieranie, pranie, a nawet prasowanie to nie jedyne zalety druku sublimacyjnego. Wyróżnia go również jakość – nasycenie kolorów i jego ostre kontury to kolejne atuty tej techniki druku. W związku z tym wykorzystuje się ją do drukowania logo firmy na odzieży i gadżetach firmowych – odzież robocza z nadrukiem znacznie lepiej znosi próbę czasu, gdy zastosowano druk sublimacyjny. Zamawiając więc odzież dla pracowników, którzy pracują na zewnątrz lub w trudnych warunkach, warto zwrócić uwagę, w jakiej technice zostają wydrukowane wzory i logo firmy.
Artykuł powstał we współpracy z Agencją Reklamową Project W.
Fot. Shutterstock.