Firma

Czy małej i średniej firmie potrzebna jest identyfikacja wizualna?

• Zakładki: 19 • Komentarz: 2


Konkurencja niemal w każdej branży rośnie z roku na rok. Aby firmy mogły odnosić sukcesy, muszą się czymś wyróżniać. Najlepsza jakość, dobre ceny, znakomita obsługa klienta są konieczne by zyskać zaufanie klientów, ale bez spójnej identyfikacji wizualnej może się okazać, że nasze produkty lub usługi pozna dosłownie garstka z nich. Dowiedz się, czym jest identyfikacja wizualna i dlaczego jest taka ważna, również dla małych i średnich firm.

Czym jest identyfikacja wizualna?

Identyfikacją wizualną nazwiemy sposób komunikacji za pomocą obrazu. Logo marki, kolory, które są z nią utożsamiane czy motywy graficzne sprawiają, że marka kojarzona jest przez klientów w taki sposób, na jakim nam zależy. Za pomocą identyfikacji wizualnej możemy więc „zrobić odpowiednie wrażenie” – potencjalni klienci znajdą odpowiedź, czego mogą się po nas spodziewać. Za pomocą identyfikacji wizualnej możemy wiele wyrazić – do kogo kierujemy swoją ofertę, czy jesteśmy marką luksusową, a może tworzymy rodzinną firmę? Identyfikacja wizualna pozwala więc komunikować się z klientem.

Reklama i marketing a identyfikacja wizualna

Firmy, szczególnie te, które dopiero weszły na rynek, oszczędzają na wszystkim, co jest możliwe. Wielu przedsiębiorców oszczędza na działaniach marketingowych, niestety w ten sposób ograniczając możliwość rozwoju. Błędnym założeniem jest, że mało zarabiającej firmy nie stać na reklamę – prawdą jest, że firmy, która ma niskie przychody, nie stać na brak reklamy.

Podobnie jest z identyfikacją wizualną. Jeśli zależy nam na rozwoju firmy, ciągłym poszerzaniu grona klientów, nie możemy zrezygnować z identyfikacji wizualnej. To ona pozwoli nam wyróżnić się na tle konkurencji i zostać zapamiętanym. Decyzje zakupowe klientów trwają całe tygodnie, a nawet miesiące – jeśli w tym czasie zapomną o naszej marce, z całą pewnością nie skorzystają z naszej oferty. Spójna identyfikacja wizualna nawiguje klientów, pozwala im odnaleźć się w gąszczu ofert, angażuje, a także pomaga w tworzeniu autorytetu. Reklama i działania marketingowe są niezbędne, by sprzedawać, podobnie jak przemyślana strategia komunikacji, w tym identyfikacji wizualnej.

Spójna identyfikacja wizualna – czyli jaka?

Wiele mówi się o tym, że identyfikacja wizualna musi być spójna, nie wszyscy jednak rozumieją, co to oznacza. Wizualna komunikacja z klientem musi przede wszystkim oddawać charakter marki – jej misję i cele. Ekskluzywna marka wózków i akcesoriów dla dzieci nie może pozwolić sobie na różowo-niebieską kolorystykę – pokażmy klientom, że sprzedajemy produkty z najwyżej półki. Producent profesjonalnych kosmetyków fryzjerskich nie powinien iść za eko-trendami – nie produkuje i nie sprzedaje przecież kosmetyków ekologicznych.

Znając strategię firmy, pracę nad identyfikacją wizualną powinniśmy zacząć od stworzenia loga, a następnie logotypu. W dalszej kolejności opracowana powinna zostać linia graficzna – typografia, kolorystyka, kompozycja i wszystkie elementy, które będziemy zachowywać w komunikacji z klientami, a być może także z mediami. Ważny jest każdy element, dlatego w księdze identyfikacji wizualnej powinny znaleźć się wszelkie informacje, które usprawnią pracę w przyszłości. Znajdziemy w niej między innymi taki informacje, jak opis stosowanej kolorystyki (SMYK, PANTONE, RGB), wersję monochromatyczną i achromatyczną loga i logotypu, a także przykłady prawidłowego i nieprawidłowego ich zastosowania wraz z opisem minimalnego rozmiaru loga i pola ochronnego. Zadbać należy również o dokładny opis stosowanych odległości, marginesów, interlinii czy stopnia pisma.

Standaryzacja identyfikacji wizualnej, jaką zapewnia nam księga, sprawi, że nasze przekazy będą zawsze spójne – w social mediach, w ulotkach, kalendarzach i innych materiałach reklamowych. Logiem i całą linią graficzną z łatwością będą posługiwać się także nowi pracownicy, a my uzależnimy się od firmy, która przygotowuje dla nas identyfikację wizualną. Powinniśmy zatem zadbać, by wszystkie projekty graficzne były nam dostarczone w odpowiednich formatach – wektorowych i rastrowych, które umożliwią sprawny druk i promocję w Internecie. Zawarte w księdze identyfikacji wizualnej informacje będą zawsze „pod ręką”.

Inwestycja w identyfikację wizualną może wydawać się zbyt kosztowna dla małych i średnich firm, jednak decyzja o niej otwiera drogę do sukcesu. Warunkiem jest jednak wdrożenie jej przez profesjonalistów, którzy są biegli nie tylko w grafice, ale także w psychologii biznesu. Dbałość o najmniejsze szczegóły są gwarancją spójności, o którą należy zabiegać na każdym etapie tworzenia i wykorzystywania grafiki, z której będziemy korzystać.

Artykuł powstał we współpracy z firmą Re-prezentacja.

comments icon2 komentarze
2 komentarze
5 wyświetleń
bookmark icon

One thought on “Czy małej i średniej firmie potrzebna jest identyfikacja wizualna?

    Napisz komentarz…

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.