Jak napisać dobry biznesplan w oparciu o strategię marketingową, plan finansowy, harmonogram i konkurencję. Przygotuj się do tego zadania!
Głównym celem biznesplanu jest zaprezentowanie pomysłu na własną firmę w taki sposób, aby uzyskać środki na rozpoczęcie i prowadzenie działalności.
Rynek i konkurencja
Ta część biznesplanu ma na celu przedstawienie otoczenia, w jakim przyjdzie działać naszej firmie. Powinna więc ona zawierać wszystkie najistotniejsze aspekty analizy rynku.
W tej części należy uwzględnić informację dotyczące branży i panujących w niej tendencji oraz charakterystyki konkurencji i głównych nabywców Twojego produktu lub usługi. Właściwa analiza rynku to klucz do sukcesu.
Żeby prawidłowo opisać tę część biznesplanu powinieneś odpowiedzieć na poniższe pytania:
- Czym charakteryzuje się branża?
- Jaka jest wielkość rynku?
- Jakie panują na nim tendencje?
- Jaka jest szacunkowa liczba klientów?
- Czy popyt będzie ulegał zmianom sezonowym?
- Kim są główni nabywcy?
- Jakie są bariery wejścia firmy na rynek?
Strategia marketingowa
Określa działania, jakie firma zamierza podjąć w zakresie promowania swojego produkty lub usługi. Działania marketingowe oraz sprzedaż produktów to jedne z najważniejszych czynników powodzenia całego przedsięwzięcia. Przy ich planowaniu należy zwrócić uwagę na takie czynniki jak: produkt, cena, miejsce, sposób dystrybucji, promocja i reklama.
Na podstawie wymienionych czynników, pisząc strategię marketingową, należy odpowiedzieć na następujące pytania:
- W jaki sposób Klienci będą informowani o Twoich produktach lub usługach?
- W jaki sposób będzie odbywała się sprzedaż?
- Jakim kanałem dystrybucji?
- Kto jest Twoją konkurencją na rynku?
- W jaki sposób będziesz pozycjonował swój produkt?
Plan finansowy
Jest jedną z najistotniejszych części biznesplanu! Należy w nim zawrzeć przychody i koszty, wynikające z prowadzenia własnej działalności gospodarczej oraz określić sytuację finansową z zaznaczeniem planów dotyczących modelowania się firmy w czasie.
W tej części należy odpowiedzieć na pytania, takie jak:
- Z jakich źródeł będzie pochodzić finansowanie firmy?
- Jakie będą planowane wydatki i przychody firmy?
W analizie finansowej należy rozważyć różne warianty rozwoju. Pamiętajmy jednak, by przy każdej z opcji postępować zgodnie z zasadą realizmu, a własne prognozy argumentować właściwymi danymi.
Plan finansowy obejmuje:
- Perspektywy sprzedaży,
- Nakłady inwestycyjne,
- Bilans,
- Plan przepływów pieniężnych,
- Rachunek zysków i strat.
Harmonogram
Do biznesplanu warto dołączyć harmonogram realizacji przedsięwzięcia, który będzie spajał cały dokument w całość i określał ramy czasowe.
Ważne, by w harmonogramie umieścić:
- Planowany termin rozpoczęcia i zakończenia prac.
- Opis poszczególnych etapów realizacji przedsięwzięcia.
- Opis najważniejszych czynników wpływających na realizację planów.
Sporządzenie harmonogramu postawi nas w pozytywnym świetle w oczach inwestorów, zaś stworzenie biznesplanu pozwoli firmie stawiać pierwsze kroki na rynku pewniej i bardziej świadomie.
4 thoughts on “Jak napisać dobry biznesplan w oparciu o strategię marketingową, plan finansowy, harmonogram i konkurencję. Przygotuj się do tego zadania!”